Com gestionar el confinament en adults i en nens.

Després de dos anys sense publicar, m’he animat a fer-ho altre cop, perquè la nostra societat està vivint una situació de confinament inèdita on, en pocs dies, hem rebut molta informació. Hem hagut de realitzar canvis rellevants en les nostres activitats quotidianes, i en darrera instància, ens hem hagut de quedar a casa tancats. Aquests fets poden provocar angoixa, estrès, soledat, ira, tristor, avorriment… en algunes persones i les poden portar a tenir por.

309-coronavirus

La por és una emoció bàsica la qual és necessària per mantenir-nos atents. La por, depenent de les circumstàncies i de les persones, es pot presentar amb major o menor intensitat, pot paralitzar-nos o fer-nos actuar de manera exagerada, com per exemple, la gent que ompli els carros com si s’hagués d’acabar el món.

Tenir por és natural i sa, però el que no ho és poden ser les conseqüències negatives que pot portar associades. Alguns dels recursos que podem utilitzar perquè aquesta no ens sobrepassi és reconèixer l’emoció i compartir-la amb les persones que ens envolten. Escoltar-nos, debatre, contrastar opinions, realitzar tècniques de relaxació com la respiració, ioga, meditació i sobretot fer servir el sentit de l’humor són tècniques que ens poden servir per superar aquesta por, tenint present que en cap cas la por s’ha de convertir en un fenomen viral que pugui interferir en les gestions sanitàries.

Hi ha part d’aquesta situació que no depèn de nosaltres i que no està a les nostres mans, per la qual cosa, no la podem controlar ni sabem què passarà, encara que el que sí que depèn de nosaltres és la manera en com l’afrontarem.

  • Utilitzar l’humor. És una emoció que ajuda a reduir l’angoixa i a mantenir la por a ratlla.
  • Evitar l’excés d’informació. No cal estar tot el dia informant-nos, perquè aquest fet podria augmentar l’angoixa. Per això és important fixar un temps determinat per estar informat de les últimes novetats i la resta d’hores ocupar-les amb altres temes que no tinguin res a veure.
  • Si hem de sortir al carrer per treballar, per tenir cura de la gent gran, anar a comprar als supermercats o a la farmàcia, prendre les mesures de protecció que ens estan indicant.
  • Dedicar cada dia una estona a fer alguna cosa que ens faci riure o coses que ens generin emocions i estats d’ànim agradables.
  • Entreteniment a través de:
    • Mirar series, escoltar música…
    • Diaris i revistes digitals, on et pots descarregar en forma gratuïta el que més t’agradi i passar una bona estona amb la lectura.                                           Enllaç: http://www.kioskoymas.com/ofertas/campaign/50
  • Curtmetratges gratis i  en línia.                                                                                          Enllaç: https://cortosdemetraje.com/generos/
  • Teatre i opera en línia.                                                                                                        Enllaç: http://teatroteca.teatro.es/opac/#index
  • Moments de calma, per parar i pensar, ja que moltes vegades el nostre dia a dia no ens permet estones per veure cap on volem anar.
  • Desterrar projectes que neixen de la  capacitat creadora i que, per manca de temps estan a un calaix oblidat (guions de teatre, poemes, il·lustracions, invents, instruments musicals…), és el moment de reprendre’ls.

Per gestionar la logística a casa…

  • Hi ha temps per mantenir-nos en espais diferenciats i temps per trobar activitats comunes.
  • Respectar els espais diferenciats, tots necessitem el nostre espai, no cal estar tota l’estona junts.
  • Establir rutines on l’exercici tingui un lloc, ja que necessitem compensar amb moments d’oci i de descàrrega d’energia.

Si hi ha nens a casa:

  • És recomanable mantenir-los informats.
  • Comprovar quina informació o idees tenen sobre el coronavirus i corregeix les que no siguin correctes.
  • Preguntar-los “què en saps?” per poder donar la informació amb un vocabulari que puguin entendre per tal d’adaptar-nos al seu coneixement, edat i maduresa. Vídeo interactiu per agafar idees: https://www.youtube.com/watch?v=prHuClGHtmYdibujo-coronavirus
  • Preguntar-los “com et sents?”, deixant espai perquè puguin expressar les seves emocions i també compartir-los-hi les nostres.
  • Hem de tenir en compte que els infants transmeten més informació a través del seu comportament o de la seva actitud que a través de les paraules, cal estar alerta. Exemple de conte sobre el coronavirus per infants: https://www.instagram.com/p/B9u_iUpAiRw/
  • Trobar activitats per fer amb els teus fills més enllà de la televisió o la tauleta.
  • Enllaç: 70 idees fàcils per jugar amb nens dintre de casa: https://estacionbambalina.com/70-ideas-faciles-para-jugar-con-ninos-dentro-de-casa/
  • És un bon moment de dedicar-los un temps de qualitat.
  • Dissenyar una rutina adaptada a les necessitats de la casa (tasques domèstiques, alguna tasca escolar, exercici, cuinar…).
  • Seguir satisfent les necessitats bàsiques de joc i moviment que requereixen els nens, facilitar-los un espai on puguin descarregar la seva energia, perquè si nó oferim aquest espai pot aparèixer l’estrès, l’avorriment, les baralles entre germans, els canvis d’humor constants… A partir del dilluns al conte d’Instagram “bhealty.es” proposaran a les seves STORIES activitats on el moviment serà el protagonista sense oblidar la diversió i l’espai per descarregar energia.
  • Imaginació i creació al poder; és el moment per inventar-te jocs per als teus nens.

Si vivim sols, si trobem a faltar a algú… aprofitem la tecnologia, truquem als familiars, als amics o realitzem vídeo-conferències per estar connectats

Cal recordar i no perdre de vista que estem vivint una situació temporal, que en pocs dies podrem tornar a la normalitat, a anar a la feina, a l’escola, al gimnàs, a veure als nostres familiars, a fer una copa amb els amics… i aquest temps ens haurà servit de reflexió, d’aprenentatge tant individual com col·lectiva.

I aquí us deixo el meu psicoconsell; Aprofita aquests dies per dedicar-te temps a tu i als teus. Salut!

Quant a PsicoEduca't

Graduada en psicologia, Postgrau en Psicopatologia Infanto- Juvenil, Màster en psicologia Clínica i de la Salut i Psicoteràpia Cognitiva- Conductual.
Aquesta entrada ha esta publicada en Sin categoría. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s