Estimulació primerenca

L’estimulació primerenca es porta a terme en bebès des del seu naixement fins als 6 anys, amb l’objectiu de potenciar al màxim el desenvolupament motriu i les seves capacitats cognitives, emocionals i socials. L’objectiu és reconèixer els interessos i motivar el potencial de cada bebè en particular, presentant-li reptes i activitats adequades que enforteixin la seva autoestima, la seva iniciativa i el seu aprenentatge. En cap cas pretén accelerar el desenvolupament ni forçar-lo a aconseguir metes que l’infant no està preparat per assolir. 

Els infants d’ençà que neixen necessiten rebre estímuls cada dia, si aquests estímuls són pobres, irregulars o en una quantitat insuficient, el cervell no desenvoluparà adequadament les seves capacitats al ritme que s’esperaria. A més, una falta d’estimulació durant el primer any de vida del bebè pot tenir conseqüències en el seu òptim desenvolupament. En canvi, una estimulació primerenca, periòdica i de bona qualitat ens proporciona un ritme adequat en el procés d’adquisició de diferents funcions cerebrals. 

S’ha demostrat que quan un bebè neix, la seva biologia construeix una sèrie de circuits cerebrals, dels quals resulten les connexions neuronals que perdrà si no les utilitza. Encara que també tenen la capacitat de crear nous circuits a mesura que els van necessitant, és a dir, connectar dues neurones separades entre si per un estímul que pugui rebre de l’exterior. El cervell dels infants té major plasticitat, fet que provoca que s’estableixin connexions entre les neurones amb més facilitat, rapidesa i eficàcia, motiu pel qual és tan important l’estimulació primerenca en bebès. 

L’estimulació primerenca pretén treballar amb nens per potenciar el seu desenvolupament i construir unes bases sòlides per al seu futur aprenentatge,  així com presentar-li diferents reptes i activitats per enfortir la seua autoestima, iniciativa i aprenentatge, per això és tan important que des del moment de néixer, els bebès rebin estímuls externs. Quan els estimulem, els estem presentant diferents oportunitats per explorar, adquirir habilitats de forma natural i entendre posteriorment el que passa al seu voltant. Aquesta estimulació que facilitem durant els primers anys, serà la base sobre la qual es donarà el seu posterior desenvolupament, és per això que hem d’aprofitar al 100% aquests moments “d’aprenentatge esponja”. 

Cada etapa del desenvolupament necessita els diferents estímuls que es relacionen directament amb el que està passant amb el desenvolupament individual de cada infant, per això s’ha de respectar sempre el desenvolupament natural del bebè i la seva predisposició, evitant realitzar comparacions, perquè cada infant és diferent i té el seu propi ritme de desenvolupament, el qual depèn de la maduració del sistema nerviós. També s’ha d’evitar pressionar a l’infant o forçar-lo perquè l’estimulació ha de ser un moment agradable i una experiència positiva. 

Com a adults responsables, hem de cuidar i protegir la iniciativa, la independència i l’autoestima de cada infant durant tot el procés d’aprenentatge. 

A continuació us presento alguns tipus d’activitats que podem utilitzar per estimular el bon creixement de l’infant tant físic com psicològic: 

  1. Reforçar el vincle emocional a través de massatges i d’estímuls sensorials, com per exemple, cantar-li mentre el mirem als ulls. 
  2. Millorar la motricitat fina i gruixuda, la  concentració i el llenguatge, així com ensenyar-li a caminar o a asseure’s, a pintar o a dibuixar. 
  3. Comunicar-nos de forma contínua al llarg del dia, tant a través de les paraules com dels gestos ja que ajuda a desenvolupar les seves habilitats “conversacionals”, establint d’aquesta manera connexions neuronals. Explicar-li el que passa al voltant i anticipant-li esdeveniments, perquè encara que el bebè no pugui contestar, l’ajudarà a començar a reconèixer paraules i el motivarà en la seva posterior comunicació. 
  4. Cantar, contar històries, llegir contes… 
  5. Jugar amb l’infant, perquè és durant aquesta primera etapa quan estan molt predisposats a aprendre i a assimilar nova informació, és a través del joc la millor manera d’estimular-los. 
  6. Posar al seu abast jocs que estimulin la seva creativitat i fomenten la imaginació,  d’aquesta manera estarem promovent un joc més tranquil, pausat i conscient dels seus actes.  
  7. Intentar evitar jocs amb sorolls, llums i moviments que atrauen en excès l’atenció dels infants. 
  1. Intentar evitar qualsevol tipus de pantalla (televisió, tauleta, mòbil….), perquè atrapa als infants. De vegades posem als infants davant les pantalles perquè vegin programes infantils i d’aquesta manera puguin rebre els estímuls que necessiten, però la gran majoria d’aquests programes no contenen els estàndards educacionals adequats a les necessitats dels infants en aquestes edats tan primerenques. D’altra banda, també hi ha organitzacions pediàtriques que recomanen no posar als nens d’entre 0 i 3 anys davant les pantalles perquè els estímuls que necessiten per al seu desenvolupament físic i mental són d’un altre tipus. 

Hem de tenir present que els infants són com esponges i estan constantment emmagatzemant tot el que tenen al seu voltant (imatges, sorolls, interaccions…), com més ric sigui el seu entorn, més es desenvoluparà el seu cervell i tindran major sensibilitat a captar informació nova. Els experts comenten que el 90% de les connexions neuronals es donen durant els primers anys de vida, és a dir, els infants neixen amb un gran potencial, i perquè aquests es desenvolupi al màxim, de la manera més adequada i satisfactòria, els adults som els encarregats de dirigir aquest desenvolupament mitjançant les tècniques i interaccions més idònies per a ells. 

Quant a PsicoEduca't

Graduada en psicologia, Postgrau en Psicopatologia Infanto- Juvenil, Màster en psicologia Clínica i de la Salut i Psicoteràpia Cognitiva- Conductual.
Aquesta entrada ha esta publicada en Sin categoría. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s