Gestió dels regals en època consumista!

Quan a casa hi ha infants, a tots ens agrada veure la careta de felicitat que posen en obrir tots els regals de familiars i amics i trobar-se allò que volen… però en aquests moments i immersos en els costums i tradicions, no ens adonem del missatge i els valors que estem transmetent als nostres infants. 

Els adults hauríem de prendre’ns un moment i pensar en les repercussions que pot tenir que els nostres infants tinguin moltes joguines en poc temps, i per això seria adient fer un exercici de responsabilitat i consciència per reflexionar sobre com gestionar els regals en aquesta època tan consumista. 

Un dels aspectes que hem de tenir en compte, és que la falta de presència i de temps compartit amb els infants no es compensa amb l’abundància d’objectes, perquè no se supleix una cosa amb l’altra. Més quantitat, no és millor, perquè la quantitat no és sinònim de qualitat. La responsabilitat de l’educació dels infants és tasca exclusiva dels pares. Tot i això, és necessari parlar amb la família perquè ens recolzin en la nostra decisió al voltant de la manera de gestionar els regals, i si és necessari, posar-los-hi límits.

I tot això per què?

Doncs perquè l’excés de regals influeix negativament en la qualitat del joc dels infants i disminueix la seva capacitat creativa, tal com explica l’estudi publicat per la revista Infant Behavior and Development per investigadors de la Universitat de Toledo (Ohio, Estats Units), que aquells infants que aprenen a jugar amb poques joguines, desenvolupen una major imaginació.

A més, un excés de regals fomenta la sobreestimulació dels infants, és a dir, estan desbordats, alterats i no són capaços de centrar-se en cap joguina en concret. També dificulta la seva capacitat resolutiva davant la situació de “no saber a què jugar”, substituint-se la imaginació i la creativitat pels regals. Per això és important començar a gestionar els regals com més aviat millor.
Les conseqüències que els infants rebin molts regals poden arribar a ser perjudicials, perquè els estem transmetent uns valors negatius, com són donar poc valor a les coses, pensar que tot és fàcil d’aconseguir i que no es mereix esforç. Per això, és important ensenyar-los a tenir afecte pels regals, que coneguin el valor de l’esforç i, el que costa aconseguir-los. D’aquesta manera, estarem prevenint que la sobreexposició als regals comporti possibles alteracions del caràcter, com ser poc agraïts i tenir elevats nivells de frustració i evitar que puguin patir la síndrome del nen híper regalat. A més, quan ja són més grans i els estem restringint el nombre de regals que poden demanar, estem treballant el criteri, l’elecció, la renúncia. 

A continuació us proposo alguns tips per si esteu interessats a intentar contenir la bogeria dels regals:

  • Regla dels 4 regals: La idea és facilitar als infants regals útils i consisteix en 4 regals distribuits en un imprescindible i pràctic/ útil per al dia a dia (sabates, roba…), un relacionat en la lectura, un que satisfaci les seves necessitats emocionals i un que realment necessiti.
  • Crear una llista: de joguets que t’agradaria per al teu fill/a per si algú et pregunta, poder donar una resposta d’alguna cosa útil, d’aquesta manera es fàcil que encerten i no sigui repetit o que no vagi amb relació als valors familiars.
  • Llibres d’activitats i contes: ajuden a fomentar la concentració, la imaginació… i són una font molt beneficiona per a moments d’entreteniment.
  • Jocs de taula n’hi ha molts de divertits, ocupen poc lloc i asseguren molts moments de diversió en la família. Exemples: Micado, Doble, Story Cubes, de mímica…
  • Disfresa són una altra opció per incloure en aquesta llista perquè són tan divertits com els joguets.
  • Puzles, jocs de construcció: fomenten la visió espacial, la capacitat de concentració i la paciència.
  • Mobiliari: com per exemple una torre d’aprenentatge Montessori perquè es puguin posar a la nostra altura, un moble tipus biblioteca Montessori per deixar els llibres al seu abast.
  • Formar un regal temàtic: Es pot dividir un regal gran en molts de petits per crear un racó temàtic a casa, així els infants tindran diversos paquets per obrir. Per exemple; una botiga, una cuineta, una biblioteca, etc.
  • Roba: els infants creixen molt de pressa i alguna cosa de roba sempre va bé.
  • Experiències: anar d’excursió al Zoo, al parc d’atraccions, una ruta per la muntanya, portar-lo a la piscina, a la platja.

Som a temps i depèn de nosaltres com a mares i pares encarar aquestes festes d’una forma o d’una altra. Nosaltres tenim el poder de fer que el Nadal sigui ple de moments d’il·lusió per als nostres infants, perquè el millor per ells és el temps que gaudeixen amb nosaltres.

Quant a PsicoEduca't

Graduada en psicologia, Postgrau en Psicopatologia Infanto- Juvenil, Màster en psicologia Clínica i de la Salut i Psicoteràpia Cognitiva- Conductual.
Aquesta entrada ha esta publicada en Sin categoría. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari